*

Paula Holmila

Kuuntele kolumni kirjoittajan itsensä lukemana
YLE Areenasta.

Kiskonta pilaa maabrändiä

Kun oleskelin Italiassa muutamia vuosia sitten useita kuukausia, ihmiset kyselivät kovasti Suomesta. Tieto maastamme oli vähäistä ja epämääräistä, senhän Berlusconin lausunnotkin ovat osoittaneet.

Edes sitä, että Nokia on suomalainen yritys, ei tiedetty. Monet Nokian puhelimen italialaiset käyttäjät luulivat yhtiötä japanilaiseksi.

Pyysin ystäviäni lähettämään Italiaan matkailuesitteitä Suomesta. Luulin saavani upeita maisemakuvia. Tulikin katalogeja, joissa esiteltiin Kuninkaantietä ja sen varrella olevia kartanoita. Italialaisen häikäisevän linnakulttuurin keskellä tuntui omituiselta, että keski- ja eteläeurooppalaisille tarjoillaan suomalaisia vaatimattomia kartanoita.

 

Toki Etelä-Suomessa Kuninkaantien varrella on upeita ruukkeja kuten Mustio, Fiskars, Billnäs ja Fagervik, joita kannattaa markkinoida, mutta keskieurooppalaisesta näkökulmasta kartanot ovat vaatimattomia. Keskiaikaiset linnamme ja kivikirkot toki ovat vaikuttavia, mutta kaukana toisistaan. Ylipäätään historiallinen rakennuskantamme on niin vähäistä varsinkin muuhun Eurooppaan verrattuna, ettei sillä oikein voi houkutella ketään tänne, uudempi arkkitehtuuri olisi parempi vetonaula.

 

Ajellessani pitkin Etelä-Suomea olen ihmetellyt Kuninkaantietä, joka on merkitty ruskeilla kruunuliikennemerkeillä. Miten omituisia reittejä kuningas onkaan kuljeskellut, ristiin rastiin mutkitellen, eikö nyt olisi ollut suorempikin reitti Venäjälle?

 

Paikkasin aukon sivistyksessäni: Kuninkaantie onkin entinen postinkuljetusreitti, sen juuret ovat keskiajalla. Se alkoi Norjasta Bergenistä ja päättyi Viipurin kautta Pietariin, ja sillä noudatettiin vasemmanpuoleista liikennettä. Nämä ovat mielenkiintoisia seikkoja, mutta silti minusta Kuninkaantie, entinen postireitti, ei ole hyvä matkailuvaltti. Sitä on hyvin vaikea hahmottaa eivätkä varmaan teiden varsilla asuvatkaan oikein tiedä, mikä se oikeasti oli.

 

Suomen koskematon luonto, metsät, kosket, jokamiehen oikeus, herkkutatit, lumi ja järvet ovat paljon parempia vetonauloja samoin kuin lukemattomat musiikkijuhlat, arkkitehtuuri ja muotoilu. Ennen vanhaan olisimme voineet ylpeillä myös ylivoimaisella terveydenhuollolla, mutta nyttemmin olemme pudonneet OECD:n tilastoissa Italiankin jälkeen.

 

Jotta Suomi-kuva olisi todella tahraton, olisi hyvä palauttaa kouluterveydenhoito, neuvolat, vanhustenhoito ja sairaalat taas huippukuntoon, köyhempi Suomi tajusi tämän sotien jälkeen, vauras Suomi puhuu vain säästöistä koulutuksen ja terveydenhuollon yhteydessä. Italialaiset junatkin ovat olleet paremmin aikataulussa ja matkaliput kohtuullisempia kuin Suomessa ainakin minun matkoillani.

 

Paras tapa pilata Suomen mainetta tänne vaivalla saatujen turistien silmissä ovat amatöörimäinen palvelu ja ylihinnoittelu matkailijoiden kustannuksella. Kiskontaa on niin Lapissa kuin Savonlinnassakin, ja se on lyhytnäköistä. Venetsiasta löytää helposti kuumimpanakin turistikautena hyvätasoisen hotellimajoituksen yöksi alle satasella, muttei Savonlinnasta heinäkuussa.

 

Asuin lokakuussa Bed and Breakfast –majoituksessa keskellä Berliiniä 26 euron vuorokausihintaan. Täällä jopa tällaisesta kotipalvelusta saatetaan pyytää lähemmäs sataa euroa, mitä keskieurooppalainen turisti pitää kiskontana. Ylihinnoittelusta vihastunut turisti tuntee itsensä huijatuksi eikä palaa takaisin.

 

Toivottavasti ensi vuoden Euroopan kulttuuripääkaupungissa Turussa on myös tämä asia otettu esille.

 

Modernin, valkoisen ja hygieenisen teollisuus-Suomen mielikuvaa luotiin 30-luvulla ja jälleenrakennuskautena suomalaisten teknologisen ennakkoluulottomuuden, uudistushaluisuuden, maailman pienimmän lapsikuolleisuuden, huippukoulutuksen, designin ja arkkitehtuurin avulla.

 

Muotoilussa eläteltiin tietoisesti luontomystikkaa ja Pohjoisen valon myyttejä, vaikka yksinkertaisuuden ja käytännöllisyydentavoitteet saattoivatkin olla totuudenmukaisempia intentioita. Mutta luontomme oli silloin ja on nytkin minusta paras matkailuvalttimme.

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (20 kommenttia)

Lahjomaton Kielisoturi Lasse Laaksonen (nimimerkki)

Kuninkaantie ei ole tarkoitettu turisteja varten, vaan kotimaiseen käyttöön. Sen on tarkoitus saada suomalaiset automaattisesti tuntemaan itsensä aina vaan kuninkaan alamaisiksi ja siten lopullisesti hyväksymään ruotsalaisuus johtotähdeksemme.

Ei näin suuria linjoja vedellä vahingossa.

Visitor (nimimerkki)

"Edes sitä, että Nokia on suomalainen yritys, ei tiedetty. Monet Nokian puhelimen italialaiset käyttäjät luulivat yhtiötä japanilaiseksi."

Tuosta puhuttiin aikoinaan, sama käsitys oli muuallakin maailmalla ja taisi olla niin, että oli osin tarkoituksellistakin, ei edes pyritty korjaamaan virheluuloa.

Harri Rautiainen

"..oli osin tarkoituksellistakin, ei edes pyritty korjaamaan virheluuloa."
Ei Nokia ainakaan pannut suurta effortia väärinkäsityksen korjaamiseen.

K Veikko

"Bed and Breakfast"

Periaatteessa Bed and Breakfast -tuotteen myyminen ja toiminnan aloittaminen on yhtä helppoa Suomessa kuin Saksassakin. Koskevathan niitä samat direktiivit.

Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti

Italialainen pyöräilytuttava oli täällä maatilamajoituksessa Luhangassa.
28 euroa yö ja aamiainen. Rantasauna bonuksena. Itsekin olen ollut pari kertaa.

http://koti.mbnet.fi/kotimaj/

Suomea ympäriinsä pyöräilleenä on totta,että hotellit on varsikin yksin matkaavilla ylihinnoiteltuja. Helposti 50 euroa yö.

Maatilamatkailupaikkoja on vaikea löytää. Niitä on ja kohtuuhintaisia.

Suosittelenkin Baltiaa.Siellä on siistiä,edullista ja ystävällistä.

http://ryyti.blogspot.com/2009/03/itameren-kierros...

Harri Rautiainen

"Ajellessani pitkin Etelä-Suomea olen ihmetellyt Kuninkaantietä, joka on merkitty ruskeilla kruunuliikennemerkeillä. Miten omituisia reittejä kuningas onkaan kuljeskellut, ristiin rastiin mutkitellen, eikö nyt olisi ollut suorempikin reitti Venäjälle?"

Selvititkin itse johonkin asti maanteiden historiaa. Alunperin Kuninkaantiekin oli lehmien merkitsemä. Eli karjapoluista kehittyi maantieverkosto.

'Tulin pitkin Turuntietä, hämäläisen härkätietä.'

frank (nimimerkki)

"Kiskontaa on niin Lapissa kuin Savonlinnassakin, ja se on lyhytnäköistä."

Valtio on esimerkillään opettanut kaikkia suomalaisia. Kiitä Jyrkiä.

Garibaldi (nimimerkki)

Asun itse Italiassa ja aika moni kyllä tietää Nokian olevan suomalainen yritys, ainakin täällä Pohjois-Italiassa. Täällä on paljon esim. kiinalaisia ja Nokia onkin ainoa asia mitä he Suomesta tietävät.

Berlusconin lausuntojen vertaaminen italialaisten yleissivistykseen on ääretön loukkaus heitä kohtaan ja käsittämätön stereotypian luonti.

Venetsiassa on muutama hotelli ja maijoituspaikka enemmän kuin Savonlinnassa, joten halvan paikan voi tuurilla löytää, tosin harvemmin hyvältä paikalta. Hyvätasoinen on määritelmä joka riippuu lompakon paksuudesta.

Italiassa junat ovat keskimäärin halvempia, mutta eivät aina, johtuen siitä että Italiassa on useita yhtiöitä eikä valtion monopolia.

Suomessa kyllä määritellään "hotelleiksi" paikkoja, jotka eivät missään nimessä tätä määritelmää täytä ja maksettuasi valheellisesti mainostetusta paikasta ylihintaa pettymys koko paikkaa kohtaan on tietysti suurta. Vastaavaan olen törmännyt Itä-Euroopassa, jossa myös palvelu saattaa olla neukkulasta peräisin olevaa murjotusta.

Suomi on kallis maa eikä sinne matkusta ihmiset jotka haluavat tuntea itsensä varakkaiksi vähien rahojensa kanssa verrattuna kantaväestöön.

Käyttäjän paulaholmila kuva
Paula Holmila

Caro Garibaldi. Olet aivan oikeassa, Berlusconin lausuntojen vertaaminen italialaisten yleissivistykseen, olisi suuri loukkaus, enkä sitä teekään. Kunhan vähän nipistelen Berlusconia tilaisuuden tullen, joskin - tuskin hän siitä on moksiskaan. Toivottavasti joku on tarjonnut hänelle suomalaista perinneruokaa kuten hernekeittoa, verilettuja ja mämmiä.
Muuten luulen, että ihan viime vuosina Nokia-tietoisuus on kasvanut Italiassa, mainitsemastani havainnosta on muutamia vuosia ja se tosiaan liittyi siihen pidempään oleskeluuni ja toistuviin tilanteisiin.

Olen vuosikausia, viimeksi tämän vuoden heinäkuun ja syyskuun havaintojen perusteella ihmetellyt, miksi saan aina Venetsiasta hotellin jopa Grande Canalin varrelta edullisemmin kuin Savonlinnasta.

Vieras (nimimerkki)

"Italialaiset junatkin ovat olleet paremmin aikataulussa ja matkaliput kohtuullisempia kuin Suomessa ainakin minun matkoillani".

Johtuisikohan siitä, että ne on tehty italiaan ja suuressa viisaudessa joku hommasi italialaiset romut pohjolan pakkasiin....

Tapio O. Neva (nimimerkki)

"Mussolini sai junatkin kulkemaan", on vanha sanonta. No niin saikin, koska lakkasi olemasta pääministerinä oppositiossa ja joukkioineen vaikeuttamastaa junien kulkua.

- Italialaiset junatkin ovat olleet paremmin aikataulussa ja matkaliput kohtuullisempia kuin Suomessa ainakin minun matkoillani.

Tähän kannattaa sanoa, että Pendolinojen ongelmat johtuvat siitä, ettei junia ole suunnniteltu suomalaiseen ilmastoon, ja että Siemensin junat olisivat tulleet liian kalliiksi näin mitättömille matkustajamäärille. Toinen asia on sitten se, että kun Pendolinon huippunopeutta ei saa hyödyntää Suomen pitkillä rataosuuksilla, on monessa tapauksessa toisella vertulilla ja IC2-vaunuilla varustettu pääoassa kotimainen ratkaisu usein parempi.

Pendolino on usein myöhässä, koska on lämmiverinen kaunotar eikä oikeastaan kuulu Suomen ilmastoon.

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

On hyvää ja rakentavaa verrata Suomea esimerkiksi Italiaan ja ehdottomasti sellaisissa asioissa, joissa tekijä tietää jo etukäteen Suomen häviävän. Mihinkäs se alenmuudentunto perustuikaan?

"Eivät tiedä, että Nokia on Suomesta." No eivät eivät, mutta onko välii? Paras on, kun vain ostavat. En minä ainakaan tee ostopäätöstä maan perusteella, kuin ainoastaan sen, että laite on Nokian tekemä ja sillee suomalainen..

Tapio O. Neva (nimimerkki)

Näin talvisodan muistopäivänä on hyvä muistella, mitä suomalaiset muistavat Italian antamasta avusta talvi- ja jatkosotaan. No ensinnäkin talvisodan loppupäivinä oli Pyhäniemen kartanon pohjoispuolella Vesijärven jäällä yksi lentokenttä, jossa oli myös Fiat G.50 -hävittäjiä italialaisine mekaanikkoineen ja joidenkin italialaisten hävittäjälentäjienkin kera.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hollolan_Pyh%C3%A4nie...

Toisekseen on muistettava, että italialaisia torpedoveneitä operoi Laatokalla jatkosodan aikana!

Tapio O. Neva (nimimerkki)

Ylikersantti Diego Manzocchi (26.12.1912 Morbegno - 11.3.1940 Valkeala) in memoriam.

http://users.kymp.net/ilmakilta/diego.pdf

Tuomo Molin

Näistä tällaisista kirjoituksista tulee aina mieleen se vanha vitsi suomalaisesta ja elefantista.

Vieras (nimimerkki)

Juu, vanhainkodit kuntoon niin eiköhän turistiryntäys ole tosiasia. Nokian pääkonttoriakin varmaan tultaisiin katsomaan jos vaan tietäisivät että se on Espoossa eikä Tokiossa. Berliinikin on suorastaan erinomainen vertailukohta, varsinkin hintansa puolesta - oletko koskaan matkaillut Laosissa? Siellä saattaa hyvän hotellihuoneen saada alta viiden euron!

Mites se vanha kansa sanoikaan ruohosta ja aidasta..

IQ153 (nimimerkki)

Suomalaisten silmissä kiiluu jo "survival mode".

Ulkomailta lainatun velkarahan (fakta: valtiohan voisi tehdä sen rahan kiertoon aivan hyvin itse) vuoksi kulut kipuavat, verot kipuavat (koska kulut kipuavat) ja hinnat kipuavat. Mikään ei riitä.

Takana ovat ne hyvät ajat, jolloin esimerkiksi yrittäjä saattoi mm. neuvoa asiakastaan ihan maksutta.. vaikka neuvojen myötä menetti potentiaalisen maksajan...

Rahastaminen ja merihädässä olevien asenne ja hengissäpysymistarpeen synnyttämä ahneus ei poistu ennen kuin tosiasiat tunnustetaan: rahan luontimekanismi on väärä. Korjataan se ja tämä yhteiskunta vaurastuu.

IQ153 (nimimerkki)

TÄSSÄ ON OHJELMA SUOMEN VALTIONVELAN POIS MAKSAMISEKSI:

§ 1. Suomen valtio perustaa pankin (yksi konttori riittää aluksi hyvin)

Nimi voi olla vaikkapa 'Finlandia Pankki'.

Ja koska pankki toimii euroalueella, senkin varantovaatimus on 2%. (Ymmärtääksesi mitä varantovaatimus tarkoittaa, ole hyvä ja lue Federal Reserven julkaisema Modern Money Mechanics -linkki tuonnempana.)

§ 2. Suomen valtio tekee 2 miljardin tilisiirron Finlandia Pankkiin. (2 miljardia on esimerkiksi 8 kuukauden polttoaineverotuotto.) Tuo summa on monistettavissa laillisesti 100 miljardiksi.

§ 3. Euroalueen käytettävissä olevaa rahoitusinstrumenttia (deposit multiplication) hyväksi käyttäen, valtion pankki luo valtion ulkomaanvelkaa vastaavan summan luottona ulkomaanvelan maksusta vastaavalle osastolle valtiokonttorissa ja siirtää rahan kyseisen osaston nimiin avatulle tilille uudessa Finlandia Pankissa.

§ 4. Kyseinen osasto tekee tilisiirron Suomen valtiota rahoittaneiden, pääasiassa ulkomaalaisten liikepankkien tileille.

Suomen valtionvelka on tällä toimenpiteellä täysin laillisessa järjestyksessä maksettu!

Lisäksi maksutapa on kansantalouden ja kansalaisten kannalta ensimmäistä kertaa oikeudenmukainen.

Tämä on hyvä ennakkotoimi ennen siirtymistä asteittain valtion omaan valuuttaan, jota vain valtio voi monistaa - liike-, investointi- ym. yksityispankkien toimiessa täysvarannolla.

Markka EI ollut valtion OMA valuutta. Se oli pankkien valuutta.

Valtion liikkeelle laskema valuutta EI OLE kommunismia. Thomas Jefferson piti sitä kansakunnan vapauden ja vaurastumisen ehdottomana edellytyksenä. Kommunismi puolestaan on vapauden ja vaurauden vastakohta.

Ja jos joku nyt luulee, että Suomea luotoilla rahoittaneet liikepankit olisivat toimittaneet Suomeen 50 miljardin edestä kultaa, hän erehtyy. Ne ovat toimittaneet Suomen valtion tilille "saldoa", siis pelkkiä numeroita tietokoneen muistilla. Ja saldoa, numeroita tietokoneen muistilla ne saavat nyt takaisin - täysin laillisessa järjestyksessä.

Kahdesta miljardista eurosta Finlandia Pankki - kuten muutkin euroalueen pankit - voi luoda 2% varantovaatimuksen mukaisesti 100 miljardia euroa.

Osa Suomea rahoittaneista pankeista on Britanniasta, jossa varantovaatimus on pyöreä 0%. Suomen valtion pitänee kuitenkin velkaa maksaessaan noudattaa euroalueella vallitsevaa kahden prosentin varantovaatimusta.

Linkki rahan luontiprosessin, varantovaatimuksen ja luoton monistamisen mahdollistavan rahoitusinstrumentin selittävään Federal Reserve -pankin dokumenttiin:
en.wikisource.org/wiki/Modern_Money_Mechanics

Apparatus (nimimerkki)

Suomessa on matkailijoiden määrä paljon pienempi kuin Italiassa ym...
Joten hintakin on silloin kovempi.
Mielestäni suomen ainoita matkailuvaltteja on luonto ja rauhallisuus. En käsitä minkä muun syyn takia kukaan täyspäinen turisti tulisi suomeen. Tosin tuo luontokin on kohta tuhottu, jälkipolville ei jää mitään.

Kuningattaren tie (nimimerkki)

Kiitos hauskasta kolumnista. Minäkin olen aina ihmetellyt, mikä se kuninkaan tie oikein, no nythän selvisi. Olen samaa mieltä kirjoittajan ja parin kommentoijan kanssa, että luonto on valttimme ja sitä pitää vaalia. Etelä-Suomesta on hakattu liikaa metsiä viime vuosina.

Toimituksen poiminnat